Students’ work, Oct. 13-21, 2007


1.      Sheena Serrano student #18 | Sixth Blog Entry
By: Sheena Serrano student # 18 – Comm 192/MWX
(Unedited by Blog Administrator)
Good PracticeLast night, October 20, 2007 Imbestigador on GMA channel 7 showed an investigative report on young male prostitutes in Tondo, Manila. What was good about this segment was that they did not show the faces of the minors who sell themselves to the elderly gay clients who were frequently visiting this “whorehouse”. They also did not divulge the identity of the minors, the clients who were arrested and the respective families of these young prostitutes. Pictures, footage and identities of minors involve in these kind of reports should be withheld from the public as stated by the Journalism Code of Ethics as well as in the Expanded Code of Ethics. Even though Imbestigador violated other Journalism Ethical Code in their show, at least in this instance, they did their job and protected the minors who may still have another chance at life after this incident.Oct 21, 3:09 PM Xxxx1.      Katrina Carmela Lopez – good example | Because I was considering a career in the Advertising Industry, I was scouting for advertisements that would exhibit the ideals of good media practice. A particular print AD from Safeguard was one of my favorites. (See the attached photo)The advertiser of Safeguard is Procter and Gamble. The advertising agency for this account is Ace Saatchi & Saatchi.
This Print AD actually won the the Platinum award in the
ARAW Values advertising awards.
The Print AD had a picture of hands in the gesture of praying, while flowing water was coming out from a faucet above it. Below it has a copy, ““Cleanse yourself this Holy Week.”
This AD is commendable because of its crisp execution. The ad was able to hit its target market, sell the soap, and at the same time, the copy of the AD promotes a value as well. According to the ADBOARD CODE OF ETHICS:
Article I Statement of general principles.
Section 9. Advertising and its practitioners are encouraged to promote respect for religious beliefs, customs and traditions.
Note, that I would not consider myself to be a religious person. It just overwhelms me that an industry which makes hundred of millions a year from selling shampoo, can at the same time, sell a meaningful message as well.Oct 17, 4:55 PM — [ Edit | Delete | Unapprove | Approve | Spam ] — About 2.      Katrina Carmela Lopez – single source news The Phil Star published a single-source news story on October 16, 2007. The article was written by Cecille Suerte Felipe and was entitled “Razon submits report on unexplained killings to GMA.” In the said article, it was said that PNP Chief Director Razor submitted reports on the killings of activist and journalists in the country, as a response to the order of the President. According to the said report, “out of 27 work-related cases on media practitioners, 21cases or 78 percent were filed in court, 3 cases or 11 percent were considered cold and three cases remain under investigation.”There was, however, no effort from the journalist to gather information from another source that would support or question Razon’s report. As a result of this one-sided news story, the article seemed to be a press release article from the PNP. Furthermore, an on-going program of the PNP was included in the article. According to Razon, the PNP’s Human Rights Affairs Office (HRAO) came up with a “comprehensive human rights development program” in order to support the advancement on human rights. From this angle, the PNP seems to be doing a great job of advocating human rights, and efficient in solving cases of media killings. Ironically though, the writer rebutted the PNP’s report with these words:
“The STAR gathered that the PNP made no significant accomplishment on the killings of the journalists since November last year, but the police announced the solution of 21 out of the 27 cases of killings of media practitioners. “
Note: From the original article, STAR was really printed in bold.
It was not a good practice to print these words of rebuttal without any other information to back it up. At the same time, using STAR as the source for this conclusive statement was not appropriate because it was the said broadsheet that published the article to begin with. Opinion of the journalist or of the broadsheet itself should not be written as if it was part of the news story. There should be a clear distinction of a report and an opinion made from it. I could only assume that the writer of this article did not exert conscious effort to do further research and look for other sources to support her article. Perhaps, she was more eager to meet her deadline than to produce a more accurate and well-written news story. But the question here is, where was her news editor?Oct 17, 4:33 PM — [ Edit | Delete | Unapprove | Approve | Spam ] — About 3.      Katrina Carmela Lopez – on DZBB violation | 4.      On a late cab ride home, I was compelled to listen to a radio program that the cab driver patronizes. The radio talent of the program was a 50- year old – sounding man who calls himself “Mr. Cariñoso”. And later on, to my horror, Mr. Cariñoso was having an obscene conversation with a 19-year old lady caller. First, Mr. Cariñoso asked the lady caller to describe herself. Afterwards, Mr. Cariñoso asked her if she was in a relationship. And immediately after the caller said yes, Mr. Cariñoso initiated an interview regarding her sex life. It seemed to be a subtle and innocent conversation, especially that Mr. Cariñoso never used the word sex or intercourse. Instead, he repeatedly employed the word “piknik” to refer to sex. With the context of the exchange of lines, however, it was evident that it was sex that he was referring to. He would say, “Kelan ka ba napiknik ng boyfriend mo? Nasarapan ka na ba? Eh yung boyfriend mo ba naman ngayon ang unang nakapiknik sa’yo?”. The lady caller, on the other hand, would give out small, timid-like laughs and answer, “Syempre naman po.” It was not really surprising that a radio program would air such an obscene conversation, considering it was 2 am. It terrified me, although, that the driver of the cab I was in was enjoying this kind of program. Moreover, it was a great disappointment to find out that it was DZBB who airs this radio program. DZBB “Super Radyo” is the flagship AM station of GMA 7. While it was a familiar fact that GMA7 withdrew its membership from KBP, there is no excuse for its violation of the Radio Code of Ethics. The program and its host should be held accountable for its irresponsible use of public airwaves, particularly, promulgating premarital sex. Even if GMA7 is no longer a part of the KBP, the company is required by law to abide by the rules and regulations of the National Telecommunication Commission or NTC. Moreover, NTC has adopted the existing program standards of KBP. Having said this, GMA7, indirectly, should be observing the KBP Radio Code. “Wherefore, pursuant to the powers vested upon the NTC, for the reference and guidance of radio and television broadcasting stations and cable TV stations, and for the information of the general public, the NTC hereby adopts the existing program standards of KBP as set forth in the KBP Radio and Television Codes and in other relevant KBP circulars, including those contained in KBP Circular 06-016 dated 27 February 2006, and hereby reiterates and adopts all the provisions of Memorandum Circular No. 11-12-8 and Memorandum Circulars No. 22-89” (SOURCE: http://www.pcij.org/blog/?p=702)Oct 17, 4:32 PM — [ Edit | Delete | Unapprove | Approve | Spam ] — About 5.      Katrina Carmela Lopez – on SCAM ADS 6.      A good example is not equivalent to good media practice. This was a serendipitous lesson I learned while conducting interviews for our thesis. My thesis, by the way, is about advocacy advertising in the Philippines. Advocacy advertising is commonly defined as any advertisement, message, or public communication tackling various issues ranging from the environmental, social, and cultural, to the economic and political. Advocacy advertisements generally incite people to act regarding a certain issue of public concern (Garcia, 1999). Prior to this lesson, I applaud advertising agencies in their practice to sell not only commercial products, but a cause as well. While most of us are aware that the advertising world is a multi-million industry, it is refreshing to know that there are those who exert conscious efforts to go beyond profit-making by selling shampoo. Indeed, it is a commendable practice to apply the creative skills of the industry to promulgate advocacy messages to the public. It was as if the filthy rich industry had a ‘soul’ as well. This would explain my great frustration upon learning that most advertising agencies in the country actually create advocacy advertisements to win awards. These advertisements are actually called SCAM ADS. An interview with Ms. Yoly Ong, CEO of Campaigns and Grey (an advertising agency that pioneered in creating advocacy advertisements in the Philippines), revealed the following: “You know, it’s not just in the Philippines. It’s like this. The conventional wisdom is if I’m donating my creative services, therefore, I can create an ad without the usual mandatory of a client and that is why it has grown in that direction. But there are still many of us and again, we are the forefront of this. If you use advocacy communication as your way to win a trophy, you’re doubly dumped for it. It’s bad enough that you’re using scam ads. It’s worse that you are using advocacy to win a trophy. I’m very strict with that. We have never won anything that is not based on the strict test of conduct. Because I feel that what’s the use of winning a trophy if you know very well that you wrote it for the judges and not for the target market which is what is happening.”It is no wonder that those agencies who are active in creating advocacy advertisements are multi-national companies. These multi-national companies, because of their high revenues, could actually afford to set a budget to produce these scam ads. Advocacy advertisements which are SCAMish can be considered cheating because these are actually produced to win the judges, and not the public.Oct 17, 4:29 PM — XXXX 1.      student #14 | i would like to commend the philippine daily inquirer’s story on Animal Day debate: should the Manila Zoo be shut down. the newspaper offered a comprehensive report on the resounding debate whether to the Manila Zoo should be shut down. contrary to broadcast media which airs the opposing side to be Manila Mayor Alfredo Lim, the story carried several sources who explain why drastic closure of zoo (as Peta wants) could harm the animals more. the story is full of substantial acts from all sides of the story and from experts that will make the reader evaluate of what is for the best of the animals concerned.Oct 16, 3:53 PM — [ 2.      student #14 | in october 1, the Philippine Star had a second frontpage story about President Gloria Macapagal-Arroyo. the headline said, “President Arroyo brought to hospital for a check-up.” the story is seemed to be a leaked document from the Palace because it contained only one source Brig. Gen. Romeo Prestoza. the story does not carry national importance except that it invloves the president and everybody knows that no matter how boring it is, if its the president its news. its just frustrating that leaked documnets as such are pass on as news and are not even verified by reporters through other sources such as experts. this is such a poor practice of journalism. as we’ve said in class, this kind of journalism puts the field in a bad light beacause it shows how incompetent practitioners could be. or maybe just lazy, who knows?XXXX 21.  Katrina Carmela Lopez. 1st entry | In essence, if students like ourselves are made aware of the various Codes for each Regulating Bodies (KBP, ADBOARD AND THE MTRCB), it is of equal significance to examine whether these Codes are actually purposeful in the media industry. While working on my thesis, I have come across several articles and books discussing the current status of the self-regulating Media bodies. These materials question whether self-regulation serves its function in the society – for the privately-owned media industry to safeguard public interest.
In a 1993 MediaWatch article, Elizabeth Diaz reviews the KBP Code and concludes on the inadequacy of self-regulation itself. According to Diaz, self-regulation was only a means for television networks “to protect and pressure their interests.” Diaz further mentions that penalties for violating the KBP Code is minimal that “there is no real self-regulation,” and are thus ineffectual.
Such a conclusion is still relevant today with the resignation of GMA 7 from the KBP last September 2003 after the television network was penalized for commercial overloading and an incident regarding a particular TV host. GMA 7 claimed that the KBP was biased towards their rival network, ABS CBN Channel 2, and that the latter was not sanctioned for committing similar offenses previously.
The KBP likewise withdrew its membership from the AdBoard in June 2005 for the same reason: commercial overloading. To quote Luis Teodoro: It appears that there are cracks in what used to be a stable alliance among the members of the industry.
With the resignation of the KBP from AdBoard, questions arise as to who screens advertisements prior to airing by KBP members. In response, the Movie and Television Review and Classification Board (MTRCB) assigned KBP “as the clearing house for advertising materials for all TV stations, including non-KBP members NBN and GMA 7” (p. 81). However, since the KBP was still in its transition period having resigned from the AdBoard, the KBP deputized the Advertising Content Regulation Committee (ACRC) of the AdBoard to do the pre-screening of advertisements for the meantime (Teodoro & Kabatay, 2006).
Such transferring of responsibility brings to light even more questions about self-regulation. Technically, only certain organization members are bound by the AdBoard Code Ethics and the KBP Radio and TV Code. With the resignations previously mentioned, and with the constant shuffling of responsibility from members to non-members, the reliability of self-regulation may be questionable. Who implements the Code of Ethics (both of the KBP and the AdBoard) and who are bound to follow them?
In addition to this, concerns have also been raised regarding the compliance of member organizations to self-regulation. An undergraduate thesis from the University of the Philippines concluded that the conflict between ownership and public service was the number one reason for non-compliance of network members of the KBP. The second highest reason was the economics (business side) of the industry (Santos, 1997).
If the subordination of public interest to private interest is the very reason for the crack in an alliance for self-regulation, then public service is in danger of losing to the economic interest of the industry.
Oct 16, 2:01 PM — [
21.  Student No. 3 | (Unedited by Blog Administrator)
In October 15’s Abante Tonite, the paper published a story about AFP Chief of Staff Gen. Generoso Senga ordering the military to move on to its final fatal attack on the Abu Sayyaf. However, the story was entitled “Huling bigwas sa Abu Sayyaf,” misleading the readers that the “Huling Bigwas” already took place, and that it succeeded. The paper also mentioned Abu Sayyaf as a terrorist group and emphasized that it has links with the Al-Qaeda chain.
This is one of the many examples of a story having only a single source. In this case, the only side that was presented was the side of the military, and thus the side only of the government. The event was merely about the military chiefs ordering their soldiers to do their best so they can defeat the military already, but they made it appear as if victory was already on their side and this was going to be the last attack to be done on the Abu Sayyaf. Also, they reported that Abu Sayyaf is a terrorist group and that it has links with Al-Qaeda, all of which just came from the reports of the Armed Forces. This practice is never a reliable one, especially in reporting about conflicts between rebel groups and the government. Because the government has more access to wide-reaching media to further their cause, the media should give more effort – if they can’t interview ASG members, they can talk to civilians living in the area of warfare – in providing a balanced picture.
Oct 15, 10:17 PM — [ Edit | Delete | Unapprove | Approve | Spam ] — About 22.  eishi Fifth Blog Entry
By: Sheena Serrano student # 18 – Comm 192/MWX
(Unedited by Blog Administrator)
One of the segments last Saturday, October, 13 2007 in GMA’s Imbestigador, featured a man from Palawan who was a tricycle driver by day and a faith healer by night. He was called Apostol Pedro. What I noticed about that segment was that they showed Apostol Pedro sticking his fingers inside his patient’s eyes. It was how the faith healer heals his patients. However, they should have blurred that part of the scene because it’s quite distasteful and shocking to be shown on National television even though it was shown late at night. The producers should have anticipated that children might still be awake to see that show. Impressionable kids may follow what that faith healer did and who knows what accident might happen. As I mentioned, those in charge of the show should have been more careful with how they handled that segment. They should do their duty and anticipate the effect of what they show. They should have blurred that particular scene when they run that particular episode.Oct 15, 3:02 PM — [ Edit | Delete | Unapprove | Approve | Spam ] — About 23.  Alex Monton | On Taxing Ukay-UkayOn the news segment of Unang Hirit, “Unang Balita” there was this news item about DTI planning to tax Ukay-ukay stores. (video source: http://www.gmanews.tv/video/11334/DTI-wants-ukay-ukays-to-pay-taxes)This news item is an example of a single source story. In this news story, only the side of the DTI was aired, which was the statement of DTI Usec. Zenaida Maglaya. There was no other side aired, i.e. that of the Bureau of Customs nor that of the Ukay-Ukay owners. A more holistic view of the story could have been presented, if only other sides were aired.This is also a violation of the KBP Code of Ethics and the PPI Expanded Code of Ethics. Both codes cite that all stories must be presented fairly and that single source reports should be avoided. This is course to remove all speculations of bias and to avoid the creation of wrong impression among the viewers.Oct 14, 12:02 AM —Kmart (Student#11) [J192 MWX]
[Post unedited by blog administrator]
October 13, 2007 episode of XXX: Case of “Nina”, 16 years old, physically abused helperIn the interview of Nina, the camera zoomed in on her face, and the blur didn’t do as much to hide her features.In the PPI Journalist’s Code of ethics, there should be “caution in publishing names of minors, and women involved in criminal cases so that they may not unjustly lose their standing in society.”–and so is their physical appearance. This is the main reason for “silhouette shots” and “footage edited with blurring effect” of victims who are minors or are women.Oct 13, 10:15 PM — XXXXXX    

Advertisements
This entry was posted by chattel.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: